Motormuizen, brommergeiten en bergbuffels deel II - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sander & Femke - WaarBenJij.nu Motormuizen, brommergeiten en bergbuffels deel II - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sander & Femke - WaarBenJij.nu

Motormuizen, brommergeiten en bergbuffels deel II

Door: GRooDt

Blijf op de hoogte en volg Sander & Femke

16 Maart 2008 | Vietnam, Hanoi

Na in 2 weken door Vietnam te zijn gereden dwars door stralende zon, stromende regen, en op de juiste hoogte een wolkje zijn wij heelhuids aangekomen in Saigon. Althans, dat hadden wij jullie willen laten denken als Rood niet 'die bewuste foto' op de blog had gezet en Mama Rood er met een scherp oog een verbonden knie op had gezien...

Zoals ik in deel I van brommermuizen, motorgeiten en bultbuffels had aangegeven zijn er eigenlijk geen verkeersregels in Vietnam buiten de volgende twee. Regel 1 : 'Hoe groter, hoe meer voorrang' , een verkeersregel waarvan wij voordat wij onze tocht begonnen al op de hoogte waren en die door Groot altijd zonder enige zelfoverschatting in acht is genomen.

Regel II : ' Iedere weggebruiker is slechts verantwoordelijk voor wat VOOR hem gebeurd'. Deze eendimensionale Vietnamese verkeersopvatting hebben wij helaas via Trial & Error moeten leren.

Voor ons stopte een motor zonder knipperlichtsignalen midden op de weg met een remweg van een meter, Groot kon niet op tijd remmen en patsfledderblamsnoksmak, daar lag een grootrood brokje ellende languit op het asfalt. De brommer voor ons dacht iets in de trend van
"Ongeluk met kaaskoppen + communistisch regime = problemen" en scheurde weg terwijl wij nog innig in onze ongemakkelijke omhelzing met het asfalt bekneld waren. De eerder door Dr. Phil opgemerkte versmelting van Groot en Rood maakte gebruik van de situatie en dan voornamelijk door de rap groter wordende rode vlek op de knie van Groot). Gelukkig had Groot de val van Rood geheel gebroken en had Rood naast een paar Grote (adrenaline) oogjes verder geen fysieke ongemakken overgehouden aan de valpartij. Een half uurtje later, na een stukje verband om de knie van Groot, een paar slokken water en een chocoladereep (vasovagale vraatzucht aldus Dokter Rood) zaten wij een Vietnamese verkeersles wijzer, weer op de motor.

De uitzichten van jungle, bergkliffen, rivieren en bergriffen vanaf de Ho Chi Minh Trail waren vaker wel dan niet overweldigend, waarbij wij vaak niet veel meer konden doen dan met open mond kwijlen over de bergen......maar zoals te verwachten, was het gelukkig niet alleen maar genieten op onze motortocht door Vietnam. Onze valpartij viel wel mee, figuurlijk gesproken dan, maar 8 uur per dag op de motor is voor zowel de bips als voor de geest een behoorlijke inspanning. Voeg daarbij hier en daar een stevige pot regen, wolken/mist, gaten en scheuren in het wegdek en een groot aantal mudslides die de weg blokkeert aan toe en je hebt een stevige pot afzien waar elke masochist van zou likkenbaarden. Naarmate wij verder zuidelijk reden kwamen wij helaas meer en meer verkeer tegen, en raakte het landschap steeds meer volgebouwd en vervuild. In tegenstelling tot wat wij van andere Vietnam reizigers te horen hadden gekregen, ervaarden wij de natuur & uitzichten in het noorden als vele malen mooier als die in het zuiden...totdat we in de Central Highlands aankwamen, met als hoogtepunt de omgeving van Dalat.

Dalat wordt wel het Parijs van Vietnam genoemd. Dalat is de plek waar de wel-to- do Vietnamezen massaal vakantie gaan vieren en dan voornamelijk om de deels uit Nederland geïmporteerde tulpen collectie te bewonderen. Dalat is zeer idyllisch gelegen tussen adembenemende bergruggen, heeft in tegenstelling tot de rest van Vietnam een redelijk constant koel klimaat, fantastische restaurants, watervallen, een romantisch meer midden in de stad en zelfs een mini eifeltoren en is ongetwijfeld het meest sfeervolle toeristenstadje dat wij in Vietnam zijn tegengekomen.

Tot slot dan nog voor de geïnteresseerden een stukje geschiedenis over het land Vietnam en Ho Chi Minh (Trail) in het bijzonder. Vietnam heeft een lange trotse maar ook trieste geschiedenins waarbinnen Ho Chi Minh ( letterlijk Bringer of Light) een grote rol opeist. Ho Chi Minh heeft zoals zo veel vrijheidsstrijders een aanzienlijk deel van zijn leven in het Westen doorgebracht, alwaar hij zich bekwaamde in het Engels, Frans, Duits (en Mandarijn) en zich ontwikkelde tot een uitgesproken voorstander voor de Vietnamese onafhankelijkheid. Pas op zijn 51ste keerde hij terug in Vietnam alwaar hij de Viet Minh mede oprichtte en achtereenvolgens de Fransen en de Amerikanen het land uitknokte. De overwinning over de Amerikanen heeft hij nooit mogen meemaken omdat Ho Chi Minh al in 1969 al overleed. Na enige verdieping in de Vietnamese geschiedenis en een bezoek aan het War Remnants Museum groeit het respect voor de (ogenschijnlijke) vergevingsgezindheid en veerkracht van de Vietnamezen.

Verder hebben we nog een trieste kijkeenswatikachteropmijnbrommerheb foto die wij jullie toch niet wilden onthouden. Het betreft een 10 tal honden die in een kooitje achterop de brommer ons inhaalde op de Ho Chi Minh Trail.

Klapkus

Groot en Rood.

PS; Juud, van hartje met je nieuwe Job. Jorn en Wendy nog van hartje met jullie verjaring...

• 16 Maart 2008 - 17:07

Claar:

Wat hebben jullie toch ongelooflijk veel beleefd en gezien. De foto's en verhalen zijn iedere keer weer geweldig! Ik vermoed dat jullie volgende bestemming Cambodja is?

• 16 Maart 2008 - 17:39

Ann:

Heerlijk om je te spreken gisteren, Sander! En ik ben erg blij dat jullie zo genoten hebben van Vietnam, maar de motor kan nu weer aan de kant.. Ik had wel iets gezien op je knie, maar ik geloof dat ik het liever niet wilde weten op dat moment.. Heb je er nog last van? Dokter Rood is bij je, he?!
    De mudslides zijn inderdaad ongelofelijk en de uitzichten echt prachtig! Wat een ongelofelijk mooie reis maken jullie toch! Schrijven jullie voor jezelf veel op om het allemaal te onthouden?!
    Vanavond hoop ik Phil even te treffen om hem het speakertje mee te geven. Hij vertrekt aanstaande dinsdag.
    Heel veel liefs voor jullie beiden en weer bedankt voor het heerlijke verslag!! xxxxxxxxxxxxxxx mam Groot

• 16 Maart 2008 - 19:15

Rob En Tineke:

Aansluitend aan de vorige familieleden een reactie vanuit Leiderdorp.Ook wij genieten hier van een prachtig uitzicht met schitterende luchten, harde stormen, waaruit zwiepende bomen zich overeind proberen te houden, maar wij genieten zittend op een comfortabele bank, droog en windvrij en wat het aller belangrijkste is, onze bibsen blijven in een prima conditie. Dit,om jullie ook even jaloers te maken, want jullie doen dit met jullie belevenissen en mooie foto's in sterke mate bij ons.
    Ga hier mee door is ons advies en geniet met volle teugen.
    Liefs van oom en tante.

• 17 Maart 2008 - 09:43

Tatje:

hi motermuizen,

Is wel even anders rijden dan op de Nederlandse wegen......
    En Groot beter dat jij in de buurt viel van dokter rood!!!!!
    Heel veel plezier in het komende land, we wachten nu alweer op de fantastische verslagen en foto's

kusjes tatje

• 17 Maart 2008 - 17:12

Juud:

woweee. En nu Olga van der Pol polsen :) of je mee mag tijgers spotten in de Cambodiaanse jungle??

Mooie foto die focus...wil ik groot als desktopachtergrond graag, dan geen drugs meer nodig om licht in hoofd te worden :D

Smakkerds voor jullie allebei!
    Juud

• 17 Maart 2008 - 17:13

Juud:

Smakkerds voor jullie allebei!
    Juud

• 18 Maart 2008 - 10:59

Wiron:

Zeg kids,
    nou lees ik iedere keer hoe fantastisch het is (zelfs Groot's rode knie klinkt sexy), maar nooit over de interrelationele hardships. Als ik denk aan hoe mijn ouders uren aaneen konden kibbelen over de te volgen weg door het wildpark, vraag ik me af hoe dat bij jullie zit, na zovele uren dwalen in de rimboe en beyond. Give us some juice baby, want As the World Turns kijken we allang niet meer!

• 19 Maart 2008 - 10:27

Brenda:

Ben jaloers op jullie mooie reis! Geniet!
    XX
    Brenda

• 21 Maart 2008 - 13:59

Juud Nogmaals:

Excuses voor de rare dubbelpost, ik heb geen idee hoe dat nou ging maar OK.

Ik vroeg mij af: zijn jullie nou ondertussen al volleerde poepkijkers? Ik hoor daar helemaal niets over dus ik maak me natuurlijk ernstige zorgen. Het LAOS syndroom moet natuurlijk wel uitbreiden naar "smeuige" verhalen over de kleur en consistentie van de ontlastingen. Van Fecale Festiviteiten en Wereldse Drollen horen natuurlijk ook beschrijvingen in een wereldreisblog :D

Er valt te denken aan een keur aan (be)schrijfmateriaal zoals
    -kleur: licht stopverfachtig, donkerbruin, rossig, groenige zweem, spinazie van de van der Valk etc.
    -textuur: korrelig, stevig, rijstwater, plakkerig, drijfsijsjes, hier-had-ik-een-halve-rol-voor-nodig-kleefpoep, een hoop ijl gefluit, boomstammetje, droogkeutels, vlaaien etc.
    -geur: biergier, bedorven eieren, koeiig, verenigde varkens van brabant, aangenaam kruidig, peteh-boon-achtig, zurig, eucalyptus etc.
    -en dan natuurlijk nog wat erin terug te vinden was, of het moeite kostte en welke indruk het op je maakte...

Om jullie warm te maken voor een mooi staaltje poepschrijverij hier een voorbeeld voor een droldagboek-entry van eigen bodem (of bottom?) dat met jullie Delhi Belly's zeker overtroefd dient te worden: "vanochtend produceerde ik een uiig ruikende drol die glad als een naaktslak probleemloos uit mijn achterste gleed. Vol verwachting bleef de gladde donkerbruine pilaar een beetje overeind staan alsof hij ergens op wachtte. Een ruim kwartier later begreep ik waarom omdat een bevriende naakslak erbij kwam. De tweede naaktslak was ietwat aan de plakkerige kant en er waren nog stukjes prei van gisteravond in te herkennen. Nog later na een kop koffie kwam er waarachtig nog 1, waarna ik een enigszins rulle anus overhield van al het vegen"

Dikke kus, wachtend op verhalen uit de klamme bilspleet, de uwe,
    Judith

• 24 Maart 2008 - 04:50

Ibo:

Hebben we jullie net gemist....weer terug thuis, maar zaten voor werk net even in Bangkok, Manila en Davao...

volgende keer maar weer...

• 26 Maart 2008 - 15:53

Kamp Baggertje:

he jullie, het is allemaal maar moeilijk bij te houden tijdens reis! Vandaar beetje late reactie dus...wel toffe verhalen hoor (over) tijgertjes! Naast de contest 'kijkeenswatikachteropmijnvoertuigheb', heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan ook mijn aandeel mbt de buns of steel wedstrijd in te zenden. In Egypte hebben ze spontaan het naambordje van de tempel aangepast...

Ik weet dat gaatjes vullen jullie hobby is (idd, Sander praat niet alleen veel), maar het wegonderhoud is niet jullie verantwoordelijkheid he

Nou, zet 'm op dan maar!

Kussies