Draken, Watervallen & Agnostische twijfels - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sander & Femke - WaarBenJij.nu Draken, Watervallen & Agnostische twijfels - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sander & Femke - WaarBenJij.nu

Draken, Watervallen & Agnostische twijfels

Door: Groald Dahl

Blijf op de hoogte en volg Sander & Femke

26 Februari 2008 | Vietnam, Hanoi

In Luang Prabang hebben wij ons na onze zelfkastijding te fiets, uitgebreid besproken in de fabeltjeskrant van vorige week, bij wijze van sociaal experiment toegelegd op het bereiken van een soort van verlichte staat van lethargie, oftewel het bereiken van verlichting door middel van een minimum aan activiteit. Onze behoefte (voorzover aanwezig) om de tempels etc van Luang Prabang af te rennen werd verder getemperd door het feit dat Luang Prabang de plek is waar elke toerist die Laos bezoekt naar toe gaat. Er zijn meer toeristen dan Laotianen in Luang Prabang en de gemiddelde straat in Luang Prabang heeft een afritsbroekgehalte* van 86%.

Helaas staat Luang Prabang op de world heritage lijst en vertelde de ReizigersBijbel ons dat wij in Luang Prabang cultuur dienden te gaan opsnuiven en tempels&natuurschoon dienden te gaan bewonderen. Dus ontwaakten wij na twee dagen uit onze hangsluimerslaapstandcoma en begaven ons naar de Kaugn Xi watervallen zo'n 29 km ten zuiden van Luang Prabang samen met onze voor de gelegenheid opgetrommelde lotgenoten Victor en Btissam. De Kaugn Xi watervallen zijn een veelbezochte attractie in deze regio, maar veel toeristen wagen zich niet aan een klim om door en over de watervallen te lopen, en het afritsbroekgehalte* daalde gelukkig meer dan omgekeerd evenredig aan elke meter die wij langs de waterval omhoog klommen. Met mijn wakkere geest had ik (Groot) besloten om de klim af te leggen op extra zachte rubberen flipflops gekocht voor 3 euro in Thailand. Boven, bij de bron van de waterval, scheurde mijn slipper en ik was dan ook blij dat ik de aflevering van 998 van MacGyver had gezien en wist hoe je met behulp van 3 elastiekjes en een doorzichtige plastic zak een slipper moet repareren (zie foto's). En ja...de waterval...wat moet ik daarover zeggen.....bekijk de foto's.

Helaas aan alles komt een eind en zo ook aan ons belachelijk gezellige samenreizen met Victor en Btissam. We besloten ons afscheid te vieren met een avondje cocktail happy houreren. Zoals beschreven in de fabeltjeskrant van vorige week gaat in Laos alles dicht om 12 uur op last van de overheid om te voorkomen dat de jeugd 's nachts te laat opblijft en corrumpeert (en gaat denken aan sex, drugs, drank en Thaise smartlappen). Alles gaat dus om 12 uur dicht......behalve.......bowling banen....want ehm....bowling is voer voor de gezonde communistische geest en ehmmm......bowling is ehh...... Goed eerlijk gezegd ontging de logica ons ook enigzins maar dat weerhield ons er niet van om ons tot in de late uurtjes helemaal te storten op de lokale bowlingbaan (letterlijk in het geval van Rood ;-) (helaas geen foto's) ) Nadat Rood weer eens haar superioriteit (let wel: met bowlen) ten opzichte van Groot had bewezen (ongetwijfeld door alle rectale touchees die zij de afgelopen jaren in het ziekenhuis heeft uitgevoerd) strompelden we naar ons bedje, om de volgende ochtend vroeg met een stevige kater op te staan voor ons vertrek naar Hanoi.

Hanoi was enigzins een cultuurshock na ons verblijf in Laos, waar in Laos de mensen gemiddeld te lage bloedruk hebben, heeft Vietnam collectief last van een te hoge bloeddruk. Laat ik deze cultuurshock enigzins proberen te verhelderen dmv een praktijkervaring van Groot en Rood in Laos. In Laos liepen wij langs een bar waar een blikje ijsthee dorstig stond te wachten om door Groot verorberd te worden. Helaas was de koelkast op slot wat Groot verhinderde om het blikje zelf te pakkken en af te rekenen, dus verwoordde Groot zijn verlangen beleefd aan de dame achter de bar; 'One ice tea please' . De dame onwaakte na een tweede verzoek uit haar door de tv opgewekte trance, glimlachte vriendelijk en zei; 'No key'. Waarna ze zich weer stortte op de in Laos mateloos populaire Thaise soapserie over overspelige stewardessen. Nou zegt dit ene incident niet zo heel veel, maar het feit dat de volgdende dag exact hetzelfde gebeurde bij dezelfde bar en hetzelfde meisje, zegt wel iets over het verlangen wat de gemiddelde Laotiaan voelt om de dollar uit de zak van de toerist en in zijn eigen zak te krijgen. In het eveneens communistische Vietnam is dit wel anders. Bij onze aankomst op het vliegveld van Hanoi werden wij onmiddelijk een taxi ingeluld, met een huzarenstukje Vietnamees theater bij het verkeerde hotel afgezet, waar wij vervolgens voor het dubbele tarief een kamer kregen aangeboden. Pas toen wij een andere taxi waren ingestapt om op zoek te gaan naar een ander guesthouse kregen we de kamer voor het normale tarief. In tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten roept dit bij Groot noch bij Rood weerstand op, maar juist erg veel respect. De Vietnamese economie heeft een groei van 8% per jaar terwijl er een communistisch regime aan de macht is en dat na een paar honderd jaar oorlog. De Vietnamezen zijn vechters, zowel militair als economisch en verkopen vers bier op straat voor 12 cent per glas, dat laatste heeft er natuurlijk niet veel mee te maken, behalve dan dat dit bij Groot ook veel respect inboezemt, maar goed, ik dwaal af.....

Omdat het weer na onze aankomst in Vietnam snel zou verslechteren besloten wij meteen naar Halong Bay te vertrekken. Halong Bay is een baai zo'n 3 en een half uur rijden van Hanoi en is het goedkoopst en makkelijkst te bereiken en te bezichtigen door het boeken van een tweedaagse tour vanuit Hanoi. Ondanks de hardvochtige hekel die Groot en Rood delen ten opzichte van groepsreisjes, besloten wij nu toch een tour te boeken omdat deze een rit, boottocht, eten, kanotocht en trekking in Halong Bay voor een zeer schappelijke prijs aanbood. Met de dikke vette gebruikelijke mazzel bleken wij de overdreven luxe jacht die ons door Halong Bay zou varen slechts te delen met een paar anderen. Op de eerste dag werd de mogelijjheid geboden om een tochtje met de kano te maken en wij zagen hier een perfecte kans om onze psychopatische gids te ontvluchten en een verlaten stukje Halong Bay op te zoeken per kano. En toen gebeurde het.....wellicht zou ik mijzelf sowieso eerder als atheist omschrijven dan als agnost, maar daar liggend peddelend in de kano met als uitzicht Rood, een adelaar die de zonsondergang invloog en het belachelijk dramatische adembenemende uitzicht van Halong Bay had ik mijn moment van twijfel....zou er dan toch....hoe zou er anders in godsnaam zo een prachtig landschap zijn ontstaan....of misschien toch gecreeerd....

Dit is blijkbaar een vraag die de Vietnamezen zichzelf ook regelmatig hebben gesteld en gelukkig hebben ze een/het antwoord gevonden. De dramatische rotsen die uit de zee in Halong Bay omhoog rijzen zijn gecreeerd door een enorme draak die in de bergen huisde. Wanneer hij naar de kust vloog sleepte zijn machtige staart door de rotsen in Halong Bay, waardoor Halong Bay ontstond, de mooiste plek op aarde die ik ooit heb gezien....

Na een uur of twee met wijdopen mond van verbazing over de overdreven schoonheid te hebben rondgedobberd in Halong Bay besloten we terug te keren naar het schip. Onze psycho gids was volledig buiten zinnen geraakt door ons volgens haar schema te lange wegblijven van Groot en Rood en halverwege onze weg terug naar de kanobotenrots werden wij zowat aangevaren door onze jacht waar onze gids hysterisch stond te gebaren dat wij onmiddelijk aan boord moesten komen. Enkele weken eerder bleek er een dronken Koreaan te zijn verdronken en zij was bang dat ook ons dit lot was toegevallen. De gids die de Koreaan had moeten begeleiden was in de gevangenis beland en blijkbaar was dit vooruitzicht haar allemaal wat te veel geworden. Ondanks mijn geduldige uitleg dat Nederlanders voor 50% uit kikker DNA bestaan, Nederland permanent onder water ligt en wij slechts een paar biertjes hadden gedronken bleef ze hysterisch schreeuw/lachen zodat wij maar besloten voortaan alleen heel vriendelijk naar haar te lachen en 's nachts de deur van onze hut extra goed op slot te doen.

Na ons verblijf op de Halong Bay Royal Cruiser meerden wij aan op Cat Ba Island, het grootste eiland in Halong Bay alwaar de rest van onze toch al kleine 'groepje' ons verliet omdat zij maar voor twee dagen hadden geboekt. Ik heb geen dino's gezien op Cat Bay Island maar ik ben ervan overtuigd dat Jurasic Park hier geschoten is, bekijk de foto's en kijk of je zelf een dino kan ontdekken zou ik zeggen.

En dan tot slot, onze oproep tot geestelijke ondersteuning van vorige week, handig gemaskeerd als de vraag van de week. Ik en Rood zijn inmiddels beiden onder behandeling van de Pschychoanalist Dr. Lin (bij gebrek aan Philychiatristen) in Hanoi, gespecialiseerd in LAOS (Laagdruipende Anus Obsessieve Scheidingsdrang) en we hopen dat hij ons kan helpen met het hervinden van onze eigen identiteit alsmede ons een beetje kan afhelpen van onze gedeelde anale fixatie. Hij is momenteel bezig met mij (Groot..of ben ik nou Rood?) een orale fixatie aan te praten om ons (Root en Grood) weer onze eigen identiteit te laten hervinden. Zowel voor banaliteit als voor originaliteit (alsmede de factor;lulverhaal met een kern van waarheid) krijgt Dr Dildo 10 punten. Verder vond ik het redelijk shockerend dat Mama Groot koos voor optie B, antwoord B was; Rood wist dat zij met haar buns of steel het toch wel ging redden en Groot heeft het denkvermogen van een broccoli roosje. Voorts hulde voor de anderen die zich durfden te wagen in het droefdruilig drassige drijfzand waaruit de psyches van Groot en Rood bestaan en we hopen dat jullie er emotioneel ongeschonden uit zijn gekomen.

Tot slot willen wij Mama Rood (Ineke) en Mama Groot (Ann) memoreren voor het feit dat ze altijd met veel liefde en als eerste reageren op onze niet altijd even kuise & moedervriendelijke berichten :-) Mama Groot en Mama Rood, ik (Groot) wil even zeggen dat ik altijd mijn best doe om de banale stukken zo veel mogelijk te verbloemen en deze blog netjes en informatief te houden, maar Rood wil altijd perse al die banale dingen erin, om over de banale reacties van onze medebloggers nog maar te zwijgen...

Goed, dus een extra natte bonus kus voor de Mama Groot en Mama Rood en een iets minder natte maar even liefdevolle kus voor de rest.

*de afritsbroek is bij uitstek een kledingstuk die de toerist graag draagt, waar backpackers zich over het algemeen hullen in aziatisch ogende drollenvangers en capuchontruien met Nepalese ruitstreep motiefjes, draagt 98% van de Westerse toeristen in Azie een beige, ochtend-diareegroene of melkchocoladebruine afritsbroek, een heuptasje en sandalen met sokken.

• 26 Februari 2008 - 19:24

Jac&ang:

Wat wederom een geweldig verhaal(en foto's),enige info en/of verhaal wat volgens mij ontbrak was; waar komen die prachtige tijgers vandaan!!!! Toch niet de plaatselijke artis???
    Have Fun and take care!!

• 26 Februari 2008 - 20:21

Angela:

Wauw, ben echt onder de indruk van de foto's!

Maar die legerbroek van Groot... dat is echt nog een tandje erger dan een afritsbroek hoor! ;-)

• 26 Februari 2008 - 21:13

McErrick:

mmmm... ik was nogal gecharmeerd van de combinatie sandalen MET SOKKEN en heuptasje. Sehr gut, ja..

• 26 Februari 2008 - 21:16

Ann:

Wat een ongelooofelijk mooie foto's van de rotsen die uit het water opreizen, genomen vanuit de kano in Halong Bay (een droomtocht, denk ik: ik ben jaloers!!) en van de watervallen ( waar je zelfs in kon zwemmen!) en van Cat Ba Island! De natuur lijkt inderdaad overweldigend daar in Vietnam ..
    En jullie verhaal is weer om te smullen! Ik dacht al wel dat het Rood was die erop aandringt dat bepaalde rubrieken een vast onderdeel vormen van het verslag .. Raadt zij je nu ook al aan om aan dode dieren te likken, zoontje? Achèrm..!!

Heerlijk om te weten dat jullie nog steeds zoveel bijzondere en mooie dingen meemaken! We genieten mee!! Dankjulliewel en heel veel liefs! xxxxxxxxxxxxx mam Groot

• 26 Februari 2008 - 21:42

Liselot:

Mooi verhaal weer, je ziet de kilo's eraf vliegen bij je San! haha. En dan je Lao bierm t-shirt en het Vietnam t-shirt, geweldig! Om Angela even uit te leggen. Die tijger, die zit vlak bij die waterval. Niet heleel in het wild hoor, gewoon netjes in een kooi :-)
    Jullie hadden mooier weer dan wij in Halong Bay! En Claar en ik hebben keurig tot de first stage gelopen van de waterval om daar lekker te kunnen zwemmen :-) De sfeer wordt steeds gemoedelijker hoe lager je gaat in Vietnam!
    Veel plezier nog!
    xx

• 26 Februari 2008 - 22:03

Dr. Phil:

Vietnam, Hanoi is echt super mooi, volgens mij is er ook een James Bond opgenomen... nog 3 weken en dan kom ik jullie kant op! heb er zin an!
    ps ik vind de psycho reisleidster wel lekker! hou wel van dat hysterische gelach met angstkreten er tussen door :)

kussies aan jullie GrRoOoOdT; fase 2 van het LAOS syndroom tot éénsmelting van de twee metaforen.. snif, snif, snif blijft mooi...

• 27 Februari 2008 - 08:49

Juudjuh:

Tomorrow never dies ja inderdaad. Good work there Phillybilly.

Angela en Mc Errick hebben daar zoeven een gevoelig doch belangrijk punt aangesneden..de kledij van Rood. Ik laat Bill Bryson achtige beschrijvingen even achterwege maar moet nog even kwijt dat het wel een sterk staaltje zelfverloochening is dame Rood. Ik hoor nog een memorabel stemmetje in mijn achterhoofd weerklinken "nee ik ga er echt niet bijlopen als al die stomme backpackers, met van die lompe sandalen en afritsbroeken".

Dat van die afritsbroeken blijf je weliswaar trouw, maar er moet helaas worden gezegd dat het bevallige achterwerk van Rood in het verleden in minder aan de verbeelding over te laten kledingstukken is gehuld en dat is natuurlijk wat we op de foto's wensen te zien. Geen boerkini's dus en heuptasjes en veel te wijde thaise vissersbroeken, maar mini-kini'tjes en bevallige leren of stoffen schoudertasjes en vooral een sarong van net iets te dunne indiakatoen waar we met veel plezier doorheen kunnen kijken. Liefst nat.

En nee Groot, als Rood niet aan dit verzoek wil voldoen hoef je niet haar plaats in te nemen door een poging te wagen je in een te dunne doorschijnende...nee, nee...

Jullie begrijpen uit deze "rantings of a madwoman" dat het LAOS syndroom enigzins is overgeslagen, ik heb bij sommige achterblijvers (mijzelf incluis) gedetecteerd dat er sprake is van Snel Overslaande Pandemische Laagdruipende Anus Obsessieve Scheidingsdrang, SOPLAOS. Een manier om SOPLAOS te behandelen is er nog niet dus als Dr Lin een idee heeft dan graag. Anders Dr. Phil?

Verder verdenk ik GRooDT ervan dat er een cursus fotografie is gevolgd waarover ons niet is bericht. Als je een tijger vergeet dan is dat desto waarschijnlijker... Kortom de foto's worden steeds beter en ik steeds groener. Damnit. Dan maar weer ter afsluiting een warmenattebilspeetlebber uit dit onstuimige kikkerlandje van Juud ;)

• 27 Februari 2008 - 11:24

Jorrrn:

Die pics van Halong bay brengen goeie herinneringen terug! Onwerkelijk landschap waar je doorheen vaart alsof het een grote droom is. Helemaal met die typische boten. Dat heeft die draak toch maar mooi voor elkaar geschopt!
    Het blijft daar op straat ook altijd een feest om ook maar naar de overkant te raken. Gewoon blijven lopen, dan gaan die scooters gewoon om je heen. Niet gaan stilstaan want dan gaat het missss.
    Enjoy ;-)
    Grtz Jorn

• 27 Februari 2008 - 14:00

Aris En Joke Bakker:

Wat een verhalen en prachtige foto's, geniet maar heel veel hiervan!! Die tijger zag jullie zeker niet, wat een mooi beest toch. Alles is fantastisch, de watervallen, Halong Bay, Ca Ba Island.
    Aris jr. is eind jan. teruggekomen van zijn backpack avontuur maar mist het enorm, kan zijn draai nog steeds niet vinden. Vreemd hé. Straks door naar Australië en Nieuw Zeeland?? Voordat je het weet zit de reis erop. Dus have fun en geniet!!
    Groetjes van : Aris en Joke Bakker

• 27 Februari 2008 - 18:58

Karlijn:

Dat ziet er echt heel mooi uit die Halong Bay! Veel plezier verder en op naar de volgende mooie foto's!
    x

• 27 Februari 2008 - 20:22

Ineke:

Ik ben het met iedereen eens ,de foto`s zijn prachtig. Maar ik mis jullie mascotte. En ik lijk wel minder groot te zien, en meer gespierd rood.En toneelspelen gaat jullie ook heel goed af.Ik geniet van julie reisverslag.Groetjes mamma rood.

• 28 Februari 2008 - 08:49

Arno:

hehe, dan eindelijk een berichtje van mij...
    Wat betreft de fietstocht..jongens, ik ben trots op jullie. Zo hoort reizen te zijn en bovendien erg vermakelijk voor ons thuisblijvers.
    Foto's van Laos zijn erg mooi, net als Halong bay trouwens. Heeft iets weg van Krabi in Thailand, maar gezien deze plaatjes, veel mooier. Cool dat jullie dit zo hebben ervaren. De foto van jou macgiver actie met Femke krijgt van mij een 10...geen commentaar verder.haha
    Have fun dudes

• 01 Maart 2008 - 13:06

Andre:

Jonge, jonge. Wat een verhaal toch weer. Gelukkig zijn wij er niet bij denk ik maar.
    Je fascinatie voor de anus begint onderhand zorgelijk te worden. Er gaat geen verslag voorbij zonder dit onderwerp. Misschien brengt het consumeren van een zetpil enige opluchting. Het gaat even tussen de tanden zitten maar je zult zien dat je je na enige tijd een stuk beter zult voelen. Zeker doen dus.
    Benieuwd naar volgende ervaringen en bevindingen.
    Groeten.

PS. Misschien is het nog een idee om Groot te wijzigen in Janus....?