Jungle book, Bleekscheten en de Cito Toets, - Reisverslag uit Udon Thani, Thailand van Sander & Femke - WaarBenJij.nu Jungle book, Bleekscheten en de Cito Toets, - Reisverslag uit Udon Thani, Thailand van Sander & Femke - WaarBenJij.nu

Jungle book, Bleekscheten en de Cito Toets,

Door: Snader

Blijf op de hoogte en volg Sander & Femke

29 Januari 2008 | Thailand, Udon Thani

Met een lichte kater, zweterige knuistjes met hierin 50 kilo aan souvenirs (en dus een donker wolkje boven het hoofd) vertrokken wij uit Bangkok om tijgers, beren en olifanten te gaan schieten in Khao Yai National Park. Het donkere wolkje klaarde op toen wij plaats namen in een privé bus (met airco, een tv en luxe stoelen voor 250 Baht (5 Euro) richting Pak Chong. In Pak Chong is helemaal niets behalve een National Park, het Park was erg mooi maar van het beren en tijgers schieten kwam weinig terecht. De 'Jungle Tour' bleek voornamelijk te bestaan uit heen en weer rijden over het asfalt in het park samen met een 4 tal Belgen, een Canadees (die wel erg weinig met de ontdekking van het wiel te maken had gehad) en een Franse vent van 60 plus met een jong Thais meisje aan zijn zijde. Dat was dus de allerlaatste keer dat GrootenRood in groepsverband een park in gaan. Gelukkig maakte ons hostel in Pak Chong een hoop goed met een (prive) zwembad die gebouwd bleek te zijn naar model van het zwembad in Playboy Mansion.

Na ons verblijf in Pak Chong trokken wij verder naar Phimai, alwaar bij Groot onverwachts wat jeugdsentiment kwam bovendrijven. In India zijn wij langs Pench National Park gereden, het park waar de legende over Jungle Book vandaan komt, die zo prachtig verfilmd is door Disney in 1967 (Voor diegene die hun jeugd hebben doorgebracht in een kolenhok onder een leerlooierij; Jungle Book gaat over een jongen die opgevoed wordt door de wolven in de Jungle en uiteindelijk de legendarische Indiaase tijger Sheer Khan moet verslaan). Ik was zelf voornamelijk gebiologeerd door Uncle Louis, de koning van de apen die huist in de ruines in de Jungle. In Phimai in Noord-Ooost Thailand bezochten wij de Khmer ruines uit de 7e en de 13e eeuw als voorproefje voor de Khmer temples in Angkor Wat in Cambodja. Het eerste wat in mij opkwam toen ik de ruines zag in Phimai was.... 'Jungle Book'....en dan vooral de ruines waar Uncle Louis zijn koninkrijk heeft. (Uncle Louis doet in Jungle Book Mogli een voorstel: Mogli mag in de Jungle blijven bij de apen, als Mogli Uncle Louis het geheim van het vuur geeft. Uncle Louis wil namelijk niets liever dan mens worden (en het enige wat mens en aap onderscheidt, is het vermogen om vuur te maken.... ) voor diegene die net zo kinderachtig zijn als ik (Groot); http://www.youtube.com/watch?v=ur3uk0OiyuA&feature=related.)

Als in elke Disney film, ligt de moraal er in Jungle Book dik bovenop en Uncle Louis is een metafoor voor de mens die beter en mooier wil zijn dan ze is. Aziaten zijn hierin natuurlijk precies als westerlingen in hun streven naar schoonheid, alleen is het aziatische schoonheidsideaal iets anders dan het schoonheidsideaal van de gemiddelde westerling. Thaien (evenals Indiers en waarschijnlijk ook Laotianen Vietnamezen...) ambieeren een extreem bleke huid. Dit streven naar een bleke/blanke huid van Aziaten geeft kaaskoppen (zoals Groot en Rood) vaak een semischuldsuperioriteitsgevoel. Hierbij gaan kaaskoppen natuurlijk geheel voorbij aan het feit dat de wens van Aziaten om een witte huid te hebben net zo veel te maken heeft met de wens om op een blanke te willen lijken, als de wens van een blanke om met zijn gebronzeerde huid op een neger te willen lijken. Hmm...beetje lastige zin, maar goed daar zijn jullie ondertussen vast wel aan gewend....

Feit blijft dat Thaien een bleke huid als schoonheidsideaal hebben en waar er hoop is op schoonheid, is geld te verdienen. Elk supermarktje, benzinestation en zichzelf enigzins respecterend winkeltje verkoopt dan ook Whitener, crèmetjes voor een prachtige blanke huid. De top merken zijn natuurlijk; Nivea, Vaseline, Dove.......precies dezelfde merken die aan bleekscheten aan de andere kant van de wereld producten verkopen om een mooie gebronzeerde huid te verkrijgen, (zelfs in de winter). Naast de crèmetjes, lopen Thaise vrouwen die buiten werken over het algemeen met lange mouwen, hoed en nekdoek of met paraplu in de zon. Dit zou natuurlijk ook nog te maken kunnen hebben met warmte vermijding maar de vrouwen die met een bivak muts op de scooter zitten met 36C hebben maar een ding voor ogen, een sneeuw-wit-huidje(zie foto's).

Dan de prijsvraag van vorige week. Noch Groot, noch Rood had enig idee wat de groene attributen op de foto van vorige week waren, door het zeer beperkte Indiaas wat Groot en Rood spraken en het zeer beperkte Nederlands/Engels wat de groenteverkoper sprak was het dan ook gedoemd voor altijd een mysterie te blijven. Gelukkig konden wij onze hulplijn inzetten (in de vorm van de Groote Grootenrood Prijsvraag). Veel dank dan ook aan Wiron en Jullie voor het identificeren van de geribbeldefalusgroente. Echter is deze ronde met (g)lans (en wimpel?) gewonnen door Judith die alles behalve de Latijnse benaming van deze bitter melons wist te geven. Wij zijn beiden zeer serieus bezig met de te vergeven prijs; Rood is bezig met een Thaise kookcursus en Groot legt zich toe op het ondergaan van zo veel voet/rug massages als menselijk mogelijk is.

Omdat wij jullie in de vorige rondes blijkbaar veel te makkelijke vragen hebben gesteld (en wij falliet gaan aan alle etentjes als we terug komen) leek het ons leuk om de vraag van de week iets moeilijker en gelaagder te maken.

De Cito Toets van deze week bestaat uit drie vragen; de eerste twee multiple choice, de derde een open vraag.

Vraag I.
Waar smaken de ruines op de foto's naar?
Groot vond dat de ruines smaakte naar;
1. Aarbeien
2. Kip
3. anders namelijk;...

Vraag II.
Waar smaken de ruines op de foto's naar?
Rood vond dat de ruines smaakte naar;
1. Walnootpasta
2. (Rode) Khmer
3. Anders namelijk;....

Vraag III.
Wat staat er op het bord in het Thais te lezen?

Voor vraag I en II zijn elk 2 punten te verdienen, en er zijn 5 extra punten te verdienen voor originaliteit (anders namelijk). Voor vraag III zijn nogmaal 5 extra punten te verdienen.
De punten zijn tijdens het etentje (en de rugvoet massage) in te wisselen voor drankcoupons. Als je een vraag niet begrijpt mag je een (ex)leraar (Mandy, Judith?) vragen om hulp.

Gebleekte kus

Groot en Rood.

PS: paps en mams Groot, over 2 tot 3 maanden wordt er een doos met 50 kilo aan souvenirs afgeleverd op de Garenmarkt ;-)


  • 29 Januari 2008 - 10:14

    Ann:

    Wat een schitterende foto's ( sommigen niet helemaal scherp, maar dat kan gebeuren, lijkt mij) en wat geweldig om te zien wat jullie meemaken! Ook spinnen ontbreken niet natuurlijk, maar hopelijk op een afstandje te bewonderen...
    We nemen graag de souvenirs in ontvangst, Sander en Femke en hopelijk lukt het nog om elkaar te spreken voordat wij komende maandag zelf de zon gaan opzoeken! Anders zijn we in ieder geval ook via Lindy's mail te bereiken.
    Heel veel liefs en dankjulliewel voor de heerlijke verhalen! Over de prijsvragen moet ik nog even nadenken, hoor! Heel veel liefs voor jullie beiden en geniet verder!! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx mam Groot


  • 29 Januari 2008 - 12:23

    Rob En Tineke:

    Lieve Groot en Rood

    Wat een belevenissen allemaal, om jaloers op te wordenMaar goed ik mag zelf niet mopperen met mijn eigen tropen ervaringen in Haiti en mijn tocht door de oerwouden per kano in Suriname. Je oom kan wel met jaloerse ogen jullie mailtjes lezen, maar wie weet gaat hij nog eens samen met je vader op pad, compleet met rugzakken. Ze zijn in ieder geval al 8 jaar samen door de duinen en het strand aan het trainen. Geniet nog veel, liefs
    oom en tante.

  • 29 Januari 2008 - 22:01

    Mandy:

    Omdat ik mijn mede lezers de vorige keer toch ook een kans op de overwinning wilde geven heb ik niet gereageerd en dit keer ligt het zo voor de hand dat het bijna flauw is om te reageren, maar ik begrijp dat dit toch van mij verwacht wordt...

    Lieve gevoelige zielen, ik sta onder wat druk en stress, mijn love life gaat niet zoals gewenst dus SLA DIT MAAR EFFE OVER als je jezelf tot bovenstaande categorie rekent want ik laat me effe gaan...
    He hallo, volgens mij heb ik je net gewaarschuwd of niet?!
    Volgens mij zit je nog steeds te lezen.
    En dan zo meteen mij vulgair vinden he?!
    Kappen met lezen dus nu!!
    Wat zeg ik nou?!
    Nou dan moet je het zelf maar weten, maar niet zometeen naar mij wijzen, want ik had je GEWAARSCHUWD!!!

    Niet Groot maar Rood doet de ruines aan aardbeiensmaak denken. Rood is namelijk op de hoogte van het feit dat ook orale seks tot nare SOA's kan leiden en haar eis tav fellatio in het verleden was dan ook een condoom... met aardbeiensmaak. Groot is -zoals iedereen die hem kent weet- wat smetvrezerig mbt bederf en een hypochonder dus in zijn gay period eiste ook hij een condoom van zijn gaylovers, maar uit pure nieuwsgierigheid deed ook mijn bloedeigen broertje wat alle mannen doen (ja ontken het maar niet heren) ook mijn broertje heeft zijn eigen kwakje geproefd en daar doen deze ruines hem aan denken. Toch lief broertje???

    Nu over het bord... Daar staan ofwel de 4 edele waarheden vermeld:
    1. Het leven is lijden
    2. Er is een verlossing van het lijden
    3. Deze oplossing is totale onthechting
    4. Deze bereikt men door het 8 voudig pad te bewandelen: het juiste spreken, handelen, denken, levensonderhoud, concentratie, meditatie etc.

    Of het is een feministisch bord
    1. Met vrouwen hebben altijd gelijk
    2. Als het lijkt of vrouwen niet gelijk hebben...

    Oh deze wilde ik nog veel vulgairder eindigen, maar mijn dushi komt net binnen. Zal ik es ruzie gaan maken...? Gisteren al gedaan... Koel doen??? Of vulgair...???

    Kussies
    Dit kan ik eigenlijk helemaal niet zo versturen he??
    Pilletjes uitgewerkt...
    Kus
    Love you
    Miss You



  • 30 Januari 2008 - 15:08

    Claar:

    Ik behoor duidelijk tot de lieve, gevoelige, ongehoorzame zielen. Heb genoten van jullie stuk Groot en Rood, maar tegen beter weten in ook het stuk van Mandy gelezen.. Altijd gedacht/gehoopt dat zij ook tot de beschaafde tak behoorde! Waar is het toch mis gegaan?? Ik ga haar binnen een paar uurtjes zien en zal kijken of ik als psycholoog in de dop er nog wat mee kan. Jullie horen van me!

  • 31 Januari 2008 - 11:24

    Juud:

    HurraH! Me Win! oja: Momordica charantia..
    Hihi.

    Ik ben nog steeds groen, dit keer niet meer van het kijken naar de prachtige natuur-en-archeologie-foto's (echt wat een gaaf gebied! Ik wil ook!) maar van de overmaat drank van gister en het effect daarvan op mijn maag :)

    Blijde herkenning van alle witmakertjes...welk land met mensen donkerder dan de gemiddelde italiaan heeft ze niet? Gaaf dat jullie alle merkjes hebben gefotografeerd, hadden we eigenlijk in Kameroen ook moeten doen.

    Eey sinds wanneer is een big een koe? oja waarschijnlijk sinds Rood the virgin Mary is geworden, that makes sense..

    OK genoeg geluld: naar nu de volgende...prijsvraag~!

    1: Groot vond de tempel naar Kip smaken, al het onbekende smaakt immers naar kip.

    2: Rood vond de tempel smaken als de klamme stoffige bilspleet van Groot. Vooral na het dagje ruines waar het Khmer-stof ruimschoots de smalle ruimte wist te bevolken en een mooi mergelachtig aroma achterliet.

    3: het bord leest:

    bestmanieromlangezinnentemakeninthailand

    1: schijfeenzinenplakerwataan
    2: zoalsditdusmeteenaangeplaktezin
    3: alsjedaneenzinhebtschrijfje erwatbij
    4: uiteindelijkhebjedanalshet goediseen
    lange zingeschreven

  • 31 Januari 2008 - 21:53

    Wiron:

    The gift of gab is knap vertaald naar the love of lyricism, leuk om te lezen allemaal!
    Ik blijf meedingen naar de zweetvoetmassage:

    multiple choice 1: c: Groot vond dat de ruïs smaakten naar bananen en Balou-faeces
    2: c: Rood keek een stuk verrukter en zag er iets holistisch in, na het vergeleken te hebben met de schunnig ogende kama sutra-details van de Indiase tempels; ze dacht aan een fallus zo'n drie kwartier nadat diens eigenaar een zak paprikachips had genuttigd.
    3: Op het bord staan vier tips om veilig door het park te geraken:
    1: bezoekers dienen zich ten alle tijden aan de wil der apen te onderwerpen
    2: als je een humanitaire actiegroep tegenkomt zeg je "ik heb het nooit geweten"
    3: de tourguide leeft van uw tips dus beloon hem rijkelijk voor zijn inspanningen
    4: ongeoorloofd binnenwandelen resulteert in een nekschot, Khmer-stijl

    Have fun!
    greetz Wiron

  • 01 Februari 2008 - 10:57

    Andre:

    Beste nicht en Femke,

    Ik moet zeggen dat jullie wel je best doen met de verslagen. Maar die vreselijke reacties! Tering zeg! Of tuberculose, ook goed.
    Als ik zulke reacties kreeg zou ik toch serieus overwegen om niet terug te keren. Denk er eens over na zou ik zeggen.
    Ik kan de teksten op dat bord niet helemaal vertalen maar het is in ieder geval duidelijk dat het van een kanibalisme vereniging is. En dan zijn het dus 4 tips op het gebied van hoe om te gaan met orale sex.
    Have fun.

  • 04 Februari 2008 - 14:27

    Heidi:

    Haaai. Wat klinkt het allemaal fantastisch wat jullie meemaken! Ik zou er haast jaloers van worden, ware het niet dat ik niet jaloers van aard ben (ahem). Mocht jullie wereldreis nog langs het mooie zwitserland komen (tja, je zult net zien dat dat azie, australie, de zon, de mooie stranden en het heerlijke eten jullie straks de neus uit komen) dan zijn jullie van harte welkom in ons nieuwe onderkomen in Zurich city: uitgerust met maar liefst 3 slaapkamers(ja, voor kleiner doen we het natuurlijk niet) is er plek zat voor een stel stinkende backpackers :-P

    Liefs Heidi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Udon Thani

Sander & Femke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 22983

Voorgaande reizen:

02 December 2007 - 01 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: