Nieuw leven......... - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Sander & Femke - WaarBenJij.nu Nieuw leven......... - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Sander & Femke - WaarBenJij.nu

Nieuw leven.........

Door: groodt

Blijf op de hoogte en volg Sander & Femke

07 April 2008 | Thailand, Phuket

Sinds de laatste post is er veel gebeurd met Groot en Rood. We hebben de grootste kant van Cambodja's geschiedenis mogen aanschouwen (de Tempels van Angkor), we hebben 600 miljoen Baht uitgegeven op Khao San Road en ...... we hebben in de Nana Kliniek in Bangkok het ongelofelijke nieuws gekregen van een nieuw leven wat de afgelopen maanden in de buikregionen is uitgegroeid en opgebloeid. Voor onze reis hebben meerdere mensen al de verwachting uitgesproken dat dit zou gebeuren op onze reis en alhoewel zeker ik (Groot) er enigzins huiverig voor was, begin ik snel te wennen aan het idee van een extra reisgenoot. Met het nieuws zijn ook meteen redelijk wat lichamelijke klachten & veranderingen van de afgelopen tijd te verklaren, die vast ook de lezers van deze blog niet zijn ontgaan. Uiteraard heeft een nieuw leven wat zich in je buik ontwikkelt grote gevolgen voor de eetlust en voor het lichaamsgewicht. De onmiddelijke voordelen en nadelen zijn legio; zo kan er ineens gegeten worden voor twee zonder enig schuldgevoel, omdat er niet een maar twee levende wezens via een mond gevoed moeten worden, daarentegen vraagt de symbiotische relatie veel energie en ben je snel moe, wat zeker op reis niet altijd even handig is. Hoe dan ook het gevoel van een nieuw leven wat zich in je buik ontwikkelt, de cellen die zich in een duizelingwekkend tempo delen, de energie die je deelt, is onbeschrijfelijk.

De naam van het nieuwe leven was niet zozeer een weloverwogen keus van ons, maar drong zich min of meer aan ons op in de Kliniek in Bangkok waar wij het nieuws ontvingen (voor de eerste foto's van het nieuwe leven ; http://picasaweb.google.com/fsvanderkraan2/NieuwLeven?authkey=WlTOjodtvns ).
Rood was erg geamuseerd door het feit dat de Giardia Lamblia voor het eerst werd omschreven door een Nederlander (namelijk Antoni van Leewenhoek) en nu werd aangetroffen in een Nederlander (namelijk Groot), Groot deelde de vreugde over de parasiet die in hem huisde niet. Gelukkig is met een kuur van een week Groot weer verlost van de Giardia, scheelt een weekje zonder alcohol aanzienlijk in de portemonnee en is de buikomvang van Groot ondanks grote hoeveelheden voedsel aanzienlijk afgenomen na het tijdelijke verbijf van de Giardia in de buik van Groot.

Waar wij twee weken geleden vooral werden geconfronteerd met de trieste kant van Cambodja's recente geschiedenis, hebben wij de afgelopen week de grootsheid van Angkor Wat mogen aanschouwen. Het contrast tussen het arme onderontwikkelde en arme westen van Cambodja en de ernome rijkdom van Siem Reap en Angkor Wat was bijna schokkend. Terwijl in het westen van Cambodja de huizen en de infrastuctuur in een belabberde staat verkeren, overal mensen bedelen en overal vuilnis ligt, is Angkor Wat een perfect gemanikuurde tempel tuin van vele vierkante kilometers met drie sterren toiletten, gemaaid en aangeharkt gras en gifgroene toeristen karretjes waar dikke Duitsers met afritsbroeken en sandalen zich in laten rondrijden.

Bij de ingang van Angkor Wat moet er $20 per dag worden betaald door de vele duizenden mensen die de Tempels van Angkor elke dag bezichtigen. 75% van dit bedrag verdwijnt rechtstreeks in de zwarte gaten die de zaken van politici vormen en met de overige 25% worden de Tempels van Angkor in een perfecte staat gehouden. Nou zijn Groot en Rood meer van de boompjes en de beestjes en geen echte cultuursnuivers. Sterker de hoeveelheid tempels die wij gedurende de afgelopen 4 maanden in Azie hebben bezocht zijn op twee handen te tellen (als elke hand 4 vingers had), maar de Tempels van Angkor waren zeer indrukwekkend.
De bouwerken zijn verspreid over vele vierkante kilometers en vrijwel alle tempels zijn versierd met enorme gezichten, afbeeldingen van veldslagen en Hindoeistische&Boedhistische goden. Uit angst dat het allemaal nog niet indrukwekkend genoeg zou zijn, heeft de Khmer de enorme bouwerken ook nog eens omgeven door enorme majestieuze bomen die met het verstrijken van de tijd ook bovenop en dwars door sommige tempels heen zijn gaan groeien. Naast bomen zijn de tempels ook bezaaid met toeristen die allemaal op de foto willen op precies die plek waar Angelina Jolie in Tomb Raider ' de bloem plukte....'. Dit mocht onze pret echter niet drukken en gelukkig waren er onder de toeristen ook de altijd fotogenieke boedhistische monniken in hun oranje gewaden en zelfs de Angelina Jolie Cocktail in het nabijgelegen Siem Reap smaakte prima. Cambodja leek toch nog een overwegend positieve ervaring voor Groot&Rood te worden na een wat stroeve eerste week maar toen kwam de busreis.......

Iedereen die in Cambodja is geweest heeft waarschijnlijk die gruwelijke busreis gemaakt van Siem Reap naar Thailand, met honderd andere toeristen gepakt in een bus met zitplaatsen voor 20 man en 25 kilo bagage op zijn schoot in een yogahouding waar zelfs een getraide yogagoeroe spierpijn aan over zou houden....

Wellicht heeft na het cultureel en visueel overweldigende Vietnam, Cambodja niet echt een eerlijke kans van ons gehad, maar desondanks komt Cambodja met stip onderaan de Groot&Rood tipparade van te bezoeken landen binnen.

Gelukkig konden wij twee dagen later de weige nasmaak van Cambodja wegspoelen met een heerlijke cocktail in Bangkok. Vanuit Bangkok ging de reis voort naar het prachtige Phuket, met schitterende stranden, adembenemde natuur en 5 hoeren voor elke bezoekende toerist. Een dag later schoof ook een goed ingeoliede Dr. Phil zijn badhandoekje aan op het rustige stukje strand wat wij hadden betrokken en ons huidige plan is om tot ons vertrek naar Nieuw Zeeland op 15 April niets meer te doen behalve bakken, drinken eten en slapen......... ahh.......its good to be the king (and queen).

Strandlik

Groot & Rood

• 07 April 2008 - 18:24

Tante Linnepin:

Oh my goodness! Fantastisch nieuws!!! Sander, de 'buik regionen'??? Niet de jouwe, so credit where credit is due! Gefeliteerd Femke! Als het een meisje is stel ik voor 'Nana', na de cliniek! XXX

• 07 April 2008 - 19:55

Claar:

Jaja, ik was er ook bijna ingetrapt, vooral na het zien van bijbehorende link naar de 1ste foto; je kunt niet ontkennen dat hij/zij sprekend op je lijkt Sander!! Ik hoop dat de bevalling inmiddels volgens de normale (achter-uit-)gang verlopen is.
    En had niemand jullie verteld dat je NOOIT die busreis moet maken?? Er wordt geld betaald (door een baasje van 1 van de airlines) om die weg slecht te houden...
    Leuk om te zien dat Femke voor dezelfde boom staat waar ook Lot en ik (in dezelfde pose, in zo'n zelfde outfit!) 2 jaar geleden stonden. Toeval zullen we het maar niet noemen, haha.

Liefs Claar

• 08 April 2008 - 07:08

Jorn:

Zooo, ik stond al klaar met de telefoon om iedereen het goede nieuws te vertellen!!! Totdat het over de buik van Groot ging.

Even een voetnoot:

Wanneer men symptomen vertoont die worden veroorzaakt door een infectie met G. duodenalis, spreekt men van giardiasis. Deze symptomen zijn over het algemeen karakteristieke malabsorptie problemen zoals: diarree, gepaard gaande met buikklachten, misselijkheid, algehele malaise, gasvorming en vettige stinkende ontlasting. Vaak is hiervan gewichtverlies, zwakheid en chronische vermoeidheid het gevolg.

Zijn die mensen al niet genoeg getroffen met de tsunami? Krijgen ze nu te maken met deze freak of nature!

Heel veel geluk met z'n allen!

Jorn

• 08 April 2008 - 07:44

Ann:

Nou, nou, nou...! Nieuw Leven, maar dan in de vorm van een monstertje... ( of veel monstertjes, zullen we maar zeggen..)!! Ik moet zeggen dat je het erg spannend beschrijft en dat ik met een bonzend hart zat te lezen... Misschien moet je toch schrijver worden, Groot!!

Wat een ongelofelijke foto's van die tempels met ingegroeide bomen! Ongelofelijk hoe de natuur het overneemt, he? Ik zag in een BBC programma over tuinen over de hele wereld net zoiets in Mexico, maar dan van recenter datum en met grillige sculpturen in een tuin volkomen overgroeid door de jungle! Prachtig!

Erg blij om te horen dat jullie nu lekker gaan uitrusten en bijkomen!
    Dankjewel voor jullie verslag en voor de geweldige foto's!! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx mam Groot

• 08 April 2008 - 10:27

Stef:

Zo Sander daar had je me even te pakken..ik dacht even dat er wat in rood haar buik groeide maar nadat ik van mijn bureaustoel was gedonderd en even verder te hebben gelezen bleek het een parasiet in jouw pensje te zijn...

poepoe veel plezier met Loungen op het strand!

• 09 April 2008 - 05:41

Julie :

Zit ik met mijn gare hoofd na een vlucht van twaalf uur jullie verhaal te lezen. Ik zag het al helemaal voor me zo'n klein van der kraantje. Fantasie op vrije loop...Begon te denken een beetje vreemd dat ze ons zo op de hoogte brengen...PPPFFFFFFFFF kwam gelukkig toch ff een helder moment. Nou ik ga dat uniform uit trekken en slapen. hihi...ik blijf genieten van die reisverslagen!
    dikke kus

• 09 April 2008 - 16:22

Tante Jo En Ome Gera:

Van harte gefeliciteerd met het aanstormende nieuwe leven.

• 09 April 2008 - 19:32

Ineke.:

Mooi dat wij er niet in zijn getrapt. Wel een ontzettend goed verhaal.Maar gaat het weer een beetje met je Sander.En heb je wat morning after pilletjes geslikt om die ongewenste vreemdelingen uit je buik te verwijderen.En blijven slikken zeker. Vooral doorgaan en niet kauwen.
    Groeten moeder rood.

• 10 April 2008 - 05:20

Kamp Baggertje:

Ik wist dat je het in je had

• 12 April 2008 - 20:13

Juud:

Ik herinner me een dergelijk geponeerd bericht met ingetrapte reacties toen wij in Kameroen met vriendelijke wezens in ons buik zaten hahaha. Giardia is een olijke trekker, jazeker :D En ik was er getverdrie ook bijna ingetrapt :P

Kickass Reis. Ik vind jullie wel mietjes dat je dit opgepropt vindt. Aan die bus from hell foto's te zien kan er naar Afrikaanse begrippen nog wel 2x zoveel in :) ooit geprobeerd met z'n 18en in een volkswagen busje te kruipen (in 4 rijen achter elkaar, met z'n vieren in de breedte van 2m en twee op de bestuurdersstoel) met varkens op het dak die door de ramen pissen? Dan piep je wel anders! Ha!

Bijna naar Aussieland nou heh! Hey gaaf, ben benieuwd wat jullie daarvan vinden...

• 15 April 2008 - 05:44

Heidi:

Een hiep hiep hoera en gefeliciteerd!

• 17 April 2008 - 11:17

Phil:

ik mocht het genoegen hebben om vrijdag 11 april om 5 uur 's ochtends getuigen te zijn van de eerste weeen. zelden heb ik zo iets moois mogen aanschouwen en horen hoe het nieuwe leven ontbonden werd van het inmiddels afgetrainde lichaam van groot. Prachtig...

dikke kus...